zondag 20 april 2008

Do. 17/04 - Zo. 20/04 Vézelay - Montigny-l'Eglise - Lac des Settons (la Faye) - Athez - Gîte des Fleurs au lieu-dit La Rivière

La Rivière (3 km voor Saint-Prix)

Zie me omringd door water en ik denk aan 'Een eeuw in het water'.
Hoor me omringd door vogels en ik denk aan Franciscus van Assise.
Zie me omringd door bossen en ik denk aan Tancrémont.
Weet me omringd door Hem en ik bid.

En in het bos heb ik uitgeroepen hoezeer ik hou van mijn naam: PETER!
Toen die gedachte bij me opkwam, nam ik het kleine boekje 'L'Evangile de Luc'. Ik had het samen met een broodje gekregen toen ik de pelgrimszegen ontving in de baseliek Sainte-Madeleine in Vézelay (7 u. 's morgens- la Fraternité des frères et soeurs de Jérusalem).
Ik sloeg ene willekeurig blad open en begon al stappend te lezen. Luc 6, 6-20. Jezus begaf zich naar de berg en riep zijn volgelingen. Hij koos er 12 uit die Hij apostelen noemde: "Simon qu'il nomma Pierre"! Quelle heureuse coïncidence!

PS: Haak nu niet af beste lezer en blijf me verder volgen. Het heeft zijn plaats op deze tocht, ook dit wat ik hier doe. Gun het me zonder te (ver)oordelen!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo Peter,
Dinsdagavond en geen zin om iets te doen voor 't school of de papers. Al een tijdje volg ik je reis doorheen Frankrijk (en belgië).Ontroerend hoe je dit alles neerschrijft! Het doet echt deugd om je te lezen.
Hier gaat alles zijn gewone gangetje, lesjes geven, collegefeesten waar de weergoden ons gunstig gezind waren. Nu is het hier wat anders! Hopelijk heb jij het juiste weer tijdens je tocht!
Om mijn gedachten te verzetten, ben ik de correspondances van Camille Claudel aan 't lezen. Je weet wel het ex-liefje van die grote Rodin en zus van de bekende (en gelovige) Paul. In een tekst over deze laatste trof ik een zin aan die me meteen aan jou deed denken : "Chaque jour est un festin d'ecriture sainte". Omdat het doet denken aan je ervaringen en je ontmoetingen met anderen en jzelf onderweg. En als je de E vervangt door é, dan is het van toepassing op wat je ons schrijft en laat mee-beleven.
Peter, ik wens je nog heel veel goeds op je tocht en sterkte voor in de moeilijke momenten.
Dank je voor al dat moois,
Tot later,
Marleen
ps: fijn dat Coelho bij is!
ps: hopelijk druk ik nú op de juiste toetsen zodat dit berichtje je bereikt

Anoniem zei

addendum

het moest natuurlijk zijn :"Ecriture sainte" etc....
Marleen