zaterdag 5 april 2008

"Le Pèlerin de Compostelle" van Paulo Coelho

Een echte aanrader, dit boek. Ik had het al eens gelezen in het Nederlands. Kort voor ik vertrok, gaf Marleen me de Franse versie. "Voor onderweg". Ik zei dat ik het al had gelezen, maar dat ik er zou over nadenken ( gewicht, weet je wel). Wel, ik heb het nog altijd bij en af en toe lees ik een stukje. Er staan heel wat herkenbare dingen in. Ook een aantal meditaties. Als je je er voor openstelt, kan je zo de energie voelen stromen. Bv. 'l'exercice de la Semence'. Wanneer ik de oefening lees en me de dingen gewoon al inbeeld, voel ik hoe heel mijn lichaam en geest meegaan in de beleving. Ik neem het boek verder mee op de tocht. Ik hoop dat ik het aandurf. Ik zou de oefeningen graag willen uitvoeren eens ik in Spanje ben. Net als Paulo Coelho.
Toen ik bij Timotheus Merksem de twee jaar durende cursus intuïtieve ontwikkeling heb gevolgd, ben ik me veel bewuster geworden van mijn lichaam en geest. Wanneer je je openstelt, kan je veel meer ervaren, kan je dingen veel intenser beleven. Het is iets wat me enorm ontroert. De beelden die ik die manier al heb gezien, zijn bijzonder mooi en maken de beleving bijzonder intens.
En ... ik sta nog altijd met mijn beide voeten op de grond, hoor!!!
Un extrait :
"Lorsque tu voyages, tu fais une expérience très pratique de l'acte de renaissance. Tu te trouves devant des situations complètement nouvelles, le jour passe plus lentement et, la plupart du temps, tu ne comprends pas la langue que parlent les gens. Exactement comme un enfant qui vient de sortir du ventre de sa mère. Dans ces conditions, tu te mets à accorder beaucoup plus d'importance à ce qui t'entoure, parce que ta survie en dépend. Tu deviens plus accessible aux gens, car ils pourront t' aider dans des situations difficiles. Et tu reçois la moindre faveur des dieux avec une grande allégresse, comme s'il s'agissait d'un épisode dont on doit se souvenir sa vie restante.
En même temps, comme tout est nouveau, tu ne distingues dans les choses que la beauté et tu es plus heureux de vivre.
C'est pourquoi le pèlerinage religieux a toujours été l'une des manières les plus objectives de parvenir à l'illumination.
Pour se corriger de ses péchés, il faut marcher toujours plus avant, en s'adaptant aux situations nouvelles et en recevant en échange les milliers de bénédictions que la vie accorde généreusement à ceux qui les lui demandent."

Geen opmerkingen: