vrijdag 11 april 2008

woavond 09/04 - vrochtend 11/04: Chez les Marianistes

Plancy-l'Abbaye - Charny-le-Bachot - Méry-sur-Seine - Saint-Mesmin - Savières - Payns - St-Lyé - Ste Maure (lycée d'agriculture - chez les frères Marianistes)
Deze keer geen trappist, wel koeien en 'un lycée d'agriculture - lycée privé'
Tocht:
te voet: 13 km
auto-stop: 23 km
het weer: de hele dag regen (dit is de eerste keer)
Momenteel trek ik niet zo heel ver naar het zuiden. Ik trek meer oostwaarts omdat ik zo graag Troyes wil bezoeken.
Claude, un agriculteur' nam me mee van Charny tot Méry. Hij woont daar. Hij trakteerde me op koffie. Nadien 8 lange kilometers door de regen. Toen ik in Lancy kwam, had ik behoefte aan een kop warme koffie. Ik kon mijn vingers bijna niet meer bewegen. Ik was verkleumd van de kou en bijna verzopen :-).
In de bar stond iemand aan de toog een kopje koffie te drinken. Ik begon zoals gewoonlijk te babbelen. Na de soms vele uren stilte doet dat deugd. Ik vertelde dat ik naar Sainte-Maure wilde gaan om daar bij de Marianisten te logeren. Opeens zei hij dat hij me wel wilde brengen. Een welkom gebaar. Hij was tot alles bereid. Brood nodig? Voedingswaren? "Ik breng je wel", zei hij. Hij vergezelde me zelfs tot bij de receptie van de school. Hij wilde zeker zijn dat ik een slaapplaats zou vinden. Daar vertelde men dat ik een uurtje moest wachten. De directeur beslist over zulke dingen en hij was even afwezig. Franck, mijn reddende engel, ging naar zijn wagen en gaf me zijn belegde broodjes, een worst en een flesje bier. Hij was die dag gaan vissen en had niets gevangen. Zijn kinderen (5 en 10 jaar oud) waren bij de grootouders. Wat een geweldig gebaar van hem. Dit zijn toch onvoorstelbare momenten, niet!!! Wat ik doe beroert niet alleen oudere mensen, ook heel wat jongeren, zoveel is duidelijk. Daar ben ik ontzettend blij om!
De directeur vond het oké. Ik mocht gerust twee dagen blijven. Frère Antoine zou zich over mij ontfermen. Hij liet hem roepen.
Frère Antoine heeft inderdaad zijn best gedaan. Af en toe kwam hij af. Hij leidde mij rond of liet mij de kerk zien (15de eeuw). Hij zorgde er ook voor dat ik toch even op mijn blog kon. Hij nodigde me uit om 's avonds naar het nieuws te komen kijken. In kleine kring hebben we ook deelgenomen aan de vespers en aan de eucharistieviering.

Ik heb genoten van deze rustpauze. Water is hier alom aanwezig (riviertjes). Op twee meter van mij passeerden twee eekhoorntjes. Er staat hier ook een geweldige plataan met wel 'armen'. Ik verzink in het niets wanneer ik naast deze boom sta. Hij staat op foto en zo'n klein lilliputtertje ook. Ikke :-). Verder heb ik uiteraard de stallen opgezocht. Ik heb de koeien gestreeld en de kalfjes aan mijn handen laten likken en knabbelen. Voor mij pure nostalgie. In mijn jeugd heb ik heel wat uren versleten op de boerderij.

Vrijdag zoek ik een slaapplaats in Troyes. Dan heb ik tijd om Troyes te bezoeken. Hopelijk zonder rugzak.

Geen opmerkingen: