woensdag 30 april 2008

Za. 26/04 Op weg naar de hereniging met Marcel en Micheline.

l'Abbaye de Notre Dame de Sept Fons - Dompierre-sur-Bresbe - Vaumas - Chavroches - Lapalisse - le Breuil - le Mayet-de- Montagne
Via de Départementale probeerde ik dichter bij hen te geraken. Ik probeerde opnieuw de knie niet te overbelasten en maakte er een afwisselende tocht van. Te voet, auto-stop, te voet, ... Uiteindelijk heb ik die dag zo'n 20 km te voet afgelegd en zo'n 30 km via auto-stop. In Lapalisse was ik rond de middag. Na het eten bezocht ik een heel mooie kerk en nam wat foto's van het kasteel.
In le Mayet-de-Montagne probeerde ik opnieuw 'chez les habitants'. Maar het is hier erg moeilijk. Ik werd doorverwezen naar de pastoor. Daar was nog iemand anders. Het was frère Jean, een Mariniste(s) (!vorige keer was het Marianistes !). Hij deed al het mogelijke. Zelf kon hij mij niet te logeren leggen omdat hij een vergadering had. Na wat zoeken werd het uiteindelijk toch een kamer. Het was 28 euro! Hij wist dat het veel was en gaf me 20 euro, zijn aandeel voor Saint-Jacques. Ik zei hem dat ik niet 'pauvre' was. Uiteindelijk kwamen we tot een akkoord. De helft was oké. Toen dat in orde was, speelde hij nog wat voor gids en reed me rond. Een echte Fransman, trots op zjn streek. Hij liet me de prachtige kerk ! zien van Châtel-Montagne. Vervolgens het middelpunt van het Europa van de 12 namelijk Saint-Clément. Daar staat ook een kopie van een verschijning van een wenende Maagd Maria aan 2 kinderen. Het echte beeld bevindt zich ergens in de Alpen. Het is het tweede grootste bedevaartsoord van Frankrijk. Geweldige kerel!

Geen opmerkingen: