woensdag 21 mei 2008

Di. 13/05 - Vr. 16/05 Conques - Varaire

di. Conques - Livinhiac le Haut
wo. Livinhiac - Figeac
do. Figeac - Cajarc
vr. Cajarc - Varaire
De tocht van Le puy tot Saint-Jean ... wordt bij 'Topoguides' in drie delen gedeeld. In Figeac ben ik aan het tweede deel begonnen. Onvoorstelbaar wat ik al heb afgelegd aan kilometers, wat ik al gedacht, gevoeld en ervaren heb.
Het landschap blijft mooi al blijft voorlopig het traject Le Puy - Conques het mooiste. Maar ik geniet (meestal toch) van alles. In Conques ben ik voor het eerst Jacques (Jaimé), de Spanjaard, tegengekomen. Hij is 74 jaar en is aan zijn 8ste camino bezig. Twee jaar geleden is zijn vrouw gestorven. Ze hield van de weg. Voor de eerste keer maakt hij de weg vanuit Frankrijk. En inderdaad, Fransen zijn dat niet gewoon. Spanjaarden blijven daarvoor meestal in eigen land.
Ik heb een dag gestapt met een koppel uit Duitsland (Bornheim). Zij heten Michael en Doris. We hebben samen eten gekocht en klaargemaakt. Dat heb ik met Christiane uit Canada (Québec) en Tinka uit Oostenrijk ook eens gedaan. De volgende dag hebben we Jacques er ook bij betrokken. Het zijn heel aangename momenten zo samen rond de tafel.
Sinds twee dagen stap ik samen met Jacques. Hij vertelt veel. Hij vetrelt mooie dingen. Hij houdt van zijn vrouw. Op zijn rugzak prijkt een button met haar foto op. De eerste keer, toen ik achter hem liep, wist ik dat niet. Ik vroeg hem of het een Indiaan was. Hij lachte even en begreep die reactie wel. Wanneer je de button zou zien, zou je dat wel begrijpen.
Even, toen ik met hem aan het stappen was, leek het alsof ik met mijn vader op stap was, net als vroeger. Het ontroerde me.

Geen opmerkingen: