vrijdag 3 juli 2009

Ik zocht niets ... De camino gaat verder (2)

"Ik zocht niets en in het niet zoeken heb ik een 'schat' gevonden". Mooier kan ik het niet verwoorden.
De camino gaat inderdaad verder en is alom aanwezig. De camino reikt je heel wat aan, aan schatten. Schatten die op dat moment soms geen betekenis hebben. Je stopt ze in je rugzakje, je stopt ze in je hart en wanneer de tijd rijp is, ontdek je de betekenis ervan. Op één van mijn foto's schreef ik: "El camino es el camino de tu corazón". Niets is minder waar. Zo zijn er nog dingen die ik toen gedacht heb zoals 'het staat in de sterren geschreven' of 'il faut avoir confiance'. Het maakt allemaal deel uit van mijn weg, mijn camino. Het zal deel uitmaken van jullie camino wanneer jullie die stap zetten.
"Ik zocht niets en in het niet zoeken heb ik een schat gevonden". Het doet me ook denken aan 'De Alchemist' van Paulo Coelho (vandaag is dat in me opgekomen). Ik heb het boek een hele tijd voor de camino gelezen. Vreemd genoeg is er een link tussen het boek en tussen wat er zich aandient op mijn levensweg. Paulo Coelho maakt nog op een andere manier deel uit van mijn camino. Op de weg heb ik wel eens een oefening uit zijn boek over zijn camino gedaan. En de dag dat ik in Santiago ging toekomen, zag ik in een bar een affiche hangen over deze Braziliaanse schrijver en hetg deed me veel plezier. 'De Alchemist' gaat over Santiago, een herdersjongen, die op zoek gaat naar een schat en na een lange reis zal hij de schat vinden daar waar hij vertrokken is. Ook hier gaat het eigenlijk over de weg naar het hart.
ONT-MOETEN, daar ligt de essentie!

Geen opmerkingen: